Van Babelse Idolen tot Bijbelse Symbolen

Programma: woensdag 4 februari 2009
Plaats
: Parklaankerk, Parklaan 7, Driebergen
Aanvang: 20.00 uur
http://www.npbheuvelrug.nl/

In deze lezing ga ik op zoek naar de leeuw van Marcus, naar aanleiding van een reis naar Venetië. In die plaats zien we de gevleugelde leeuw nogal eens afgebeeld en dat leidde tot vragen naar het waarom.

Omdat de basiliek in Venetië de San Marco heet, waar volgens een overgeleverde legende het stoffelijk overschot van de heilige Marcus zou zijn ondergebracht, lag het verband met het zinnebeeld van Marcus voor de hand. Maar waar komt die leeuw vandaan?

De adelaar, het rund, de leeuw en de engel

Het prikkelde mij tot nader onderzoek. Al gauw legde ik een verband tussen de zinnebeelden van de vier hemelse schepselen bij Ezechiël in het Oude Testament en het visioen van de vier wezens van Johannes op Patmos in het Nieuwe Testament.

De christelijke traditie heeft al vroeg de vier evangelisten verknoopt aan dit laatste visioen. Zo kregen de evangelisten ieder hun zinnebeeld: Marcus de leeuw, Mattheüs de engel/mens, Lucas het rund en Johannes de adelaar. Maar het verhaal ging verder.

Er volgde een boeiende zoektocht door het land van de vruchtbare Halve Maan. De bijbelse symbolen bleken rechtstreeks terug te gaan op Kanaänitische, Sumerische en Babelse goden.
Zo kwam ik terecht bij de wachters van de vier windstreken en de goden Mardoek en Adad.
Deze lezing met diapresentatie is het boeiende verslag van mijn zoektocht.

© Frans Loos



No hay comentarios: